Oferta
Członkostwo
Zgodnie ze statutem PTHip, Członkowie Towarzystwa dzielą się na zwyczajnych, wspierających oraz honorowych.
DEKLARACJA CZŁONKOWSKA 2024.doc
Członkiem zwyczajnymi Towarzystwa może zostać osoba pełnoletnia, pragnącą dobrowolnie uczestniczyć w pracach Towarzystwa, zgodnie z jego celami statutowymi, przyjęta uchwałą Zarządu Głównego na podstawie zgłoszonej pisemnie deklaracji, regularnie opłacająca składki członkowskie.
Wysokość rocznej składki wynosi 100 zł, a członkowie Towarzystwa w ramach tej składki otrzymywać będą jeden numer Przeglądu Hipoterapeutycznego rocznie i zniżki przy opłatach za warsztaty i konferencje objęte patronatem PTHip.
Aby zostać członkiem PTHip należy:
1. Przesłać wypełnioną i podpisaną deklarację członkowską PTHip:
– pocztą elektroniczną na adres pthip.biuro@gmail.com
– zwykłą pocztą na adres ul. Wyżynna 4W/1 30-617 Kraków
2. Dokonać opłaty:
– wpisowego (płatne jednorazowo) w wysokości 50 zł
– składki członkowskiej w wysokości 100 zł.
Wpłaty prosimy dokonywać na konto ZG PTHip nr: 72 1090 2053 0000 0001 5356 0782
Konferencje
Mamy niezwykłą przyjemność ogłosić nadchodzącą Konferencję Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, która odbędzie się pod hasłem "Od Hipoterapii do Sportu". To wyjątkowe wydarzenie jest poświęcone pasjonatom hipoterapii, sportu jeździeckiego osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkim zainteresowanym rozwijaniem wiedzy na temat terapii z udziałem koni.
Tytuł Konferencji: "OD HIPOTERAPII DO SPORTU"
Termin: 30.09.2023 - 01.10.2023
Miejsce
-
Część wykładowa
Dzień wykładowy poświęcony będzie wykładom ekspertów z obszaru hipoterapii, w tym goście Z Czech i Grecji oraz szeroko pojętej dziedziny sportu jeździeckiego osób z niepełnosprawnością.
-
Część warsztatowa
-
Fascynujące wykłady od ekspertów w dziedzinie hipoterapii i sportu.
-
Wieczorny bankiet, który umożliwi nawiązanie relacji w kameralnej atmosferze.
-
Fantastyczne warsztaty, organizowane w trzech różnych ośrodkach hipoterapeutycznych, aby rozwijać praktyczne umiejętności.
Wszystkie niezbędne informacje dotyczące programu, gości specjalnych oraz szczegółów konferencji znajdują się w załączonym plakacie oraz w formularzu zgłoszeniowym, znajdującym się pod linkiem.
https://forms.gle/WeaRW1DGokMgFHjC9
Zapraszamy do skorzystania z formularza zgłoszeniowego oraz do kontaktu mailowego pod adresem: szkoleniapthip@gmail.com w przypadku pytań lub wątpliwości.
Razem z Wami, pragniemy stworzyć atmosferę inspiracji, wymiany doświadczeń i wspólnego rozwoju w dziedzinie hipoterapii i sportu jeździeckiego osób z niepełnosprawnościami. Dołączcie do nas, aby uczestniczyć w tym wyjątkowym wydarzeniu!
Serdecznie zapraszamy,
Pierwsze dwie sesje poświęcone były terapii kontaktem z koniem i fizjoterapii na koni. Trzecia sesja stanowiła uroczyste obchody 25-lecia Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego. Kolejnego dnia sesja czwarte poruszała tematykę związaną z psychopedagogiczną jazda konną, a sesja V obejmowała pięć warsztatów. Organizatorzy konferencji zastosowali ciekawe i warte kontynuowania rozwiązanie. Autorzy warsztatów teoretyczne założenia swojej pracy prezentowali w trakcie bloków wykładowych, dzięki czemu na warsztacie mogli od razu przejść do ćwiczeń praktycznych.
Konferencje otworzył przedstawiciel Rektora, Przewodnicząca HETI i prezes Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego. Wręczyli oni honorowe odznaki PTHip najbardziej zasłużonym członkom tej organizacji.
Następnie wykład inauguracyjny „HETI – organizacja łącząca świat hipoterapeutyczny” wygłosiła Sanna Mattila-Rautiainen omawiając rolę HETI w jednoczeniu ruchu hipoterapeutycznego na całym świecie oraz podnoszeniu i unifikowaniu wiedzy osób zajmujących się tą formą terapii. Sanna Mattila-Rautiainen wygłosiła jeszcze jeden wykład na temat dobrych praktyk klinicznych hipoterapii.
W programie konferencji „Stępem przez życie” znalazły się wystąpienia pracowników naukowych, absolwentów i studentów Wydziału Nauk o Zwierzętach i Wydziału Medycyny Weterynaryjnej SGGW, absolwentów II Wydziału Lekarskiego WUM oraz referaty przygotowane przez członków zespołu terapeutycznego Fundacji Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym HIPOTERAPIA (program konferencji).
W konferencji wzięło udział 130 uczestników hipoterapeutów z całej Polski oraz w charakterze wolnych słuchaczy studenci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
pobierz program konfernecji
Uczestnicy konferencji pierwszego dnia wysłuchali wielu interesujących wykładów, a drugiego dnia mieli możliwość wzięcia udziału w jednym z trzech warsztatów przygotowanych przez specjalistów z dziedziny logopedii, rehabilitacji i jeździectwa osób niewidomych. Warsztaty te odbywały się na terenie świetnie wyposażonego i zorganizowanego Centrum Zooterapii.
Wszyscy uczestnicy konferencji byli pod wrażeniem nie tylko znakomitej organizacji, świetnego wyposażenia obiektów uczelni, ale także gościnności i urody tego miejsca.
Życzymy Władzom Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania oraz jej studentom dalszego dynamicznego rozwoju Uczelni i jeszcze raz dziękujemy, że mogliśmy odbyć nasze doroczne spotkanie w tak pięknym i przyjaznym nauce miejscu.
W konferencji, oprócz licznie przybyłych polskich hipoterapeutów i studentów kierunku fizjoterapii Bydgoskiej Szkoły Wyższej, wzięły udział delegacje gruzińskich i armeńskich hipoterapeutów prezentując swoje dokonania i ośrodki hipoterapii.
Przy okazji konferencji została wręczona nagroda za najlepszą pracę o tematyce hipoterapeutycznej. Otrzymała ją w tym roku Agata Graczyk studentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego za pracę Wady postawy – profilaktyka i korekcja podczas nauki jeździectwa u dzieci w wieku szkolnym
Podczas konferencji został przedstawiony partnerski projekt Leonardo da Vinci „Hipoterapia – możliwości wspólnego kształcenia się”.
Konferencja była połączona z obchodami 20-lecia Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego oraz 20-lecia Fundacji Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym HIPOTERAPIA.
Robin Barnett – Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce
Prof. dr hab. Marian Binek – Dziekan Wydziału Medycyny Weterynaryjnej SGGW
Prof. dr hab. Piotr Brzozowski – Dziekan Wydziału Nauk o Zwierzętach SGGW
Prof. dr hab. Jerzy Kita – Prezes Polskiego Towarzystwa Hipiatrycznego
Piotr Guział – Burmistrz Dzielnicy Ursynów
10.00 – 10.45 rejestracja uczestników
10.45 – 11.00 uroczyste powitanie gości
I sesja
11.00 – 11.20 – Anne Rokka – Hipoterapia możliwości wspólnego kształcenia – prezentacja projektu Programu Leonardo da Vinci
11.20 – 11.40 – Lynne Munro – Zastosowanie Checklist w hipoterapii – podejście systemowe
11.40 -12.00 – Joanna Dzwonkowska – Słownik hipoterapeutyczny AAC angielsko-fińsko-polski
12.00 -12.20 – Ulrike von Thiel – Porównanie podejścia do udziału konia w terapii w Holandii i innych krajach europejskich
12.20 – 13.00 przerwa kawowa
II sesja
13.00 – 13.20 – Satu Halonen – Interakcja pomiędzy koniem a człowiekiem jako kluczowy element terapii z udziałem konia
13.20 – 13.40 – Sanna Mattila-Rautiainen – Badania naukowe analizujące znaczenia ruchu konia w hipoterapii
13.40 – 14.00 – Claire Creasey – Dynamika grupy w trakcie zajęć z woltyżerki terapeutycznej
14.00 – 14.20 – Wendy Turner – Wpływ hipoterapii na sprawność dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
14.20 – 14.40 – dyskusja
14.40 – 15.40 przerwa obiadowa
III sesja
15.40 – 16.00 – Jacek Łojek, Michał Pluta, Angelika Cieśla, Anna Domachowska – Zastosowanie Checklist w badaniu koni do hipoterapii w polskich ośrodkach hipoterapeutycznych
16.00 – 16.20 – Iwona Piechowska – Wpływ pasożytów wewnętrznych i zewnętrznych na dobrostan i funkcjonowanie koni w trakcie zajęć hipoterapii
16.20 – 16.40 Anna Mazur-Rylska – Równowaga ciała u osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim uczestniczących w zajęciach hipoterapeutycznych
16.40 – 17.00 dyskusja
IV sesja
10.00 – 10.20 – Barbara Gąsiorowska – Rozwój funkcji ręki i jego stymulacja w trakcie zajęć hipoterapii
10.20 – 10.40 – Alicja Paszkiewicz – Możliwości zastosowania elementów metody NDT Bobath na zajęciach hipoterapeutycznych
10.40 – 11.00 – Anna Strumińska, Karolina Zaruska – Zastosowanie hipoterapii w walce o poprawę funkcji motorycznych dzieci z zespołem Aspergera
11.00 – 11.20 – Michał Kaczor – Rysunek jako metoda diagnostyczna oraz sposób oceny odbioru hipoterapii przez dziecko
11.20 – 11.40 – dyskusja
11.40 – 12.20 – przerwa kawowa
V sesja
12.20 – 12.40 – Aleksandra Szymańska – Psychoterapia z koniem dla osób z depresją. Studium przypadku.
12.40 – 13.00 – Magdalena Fiejdasz – Wpływ hipoterapii na reakcje emocjonalne i zachowanie młodzieży przebywającej w placówce resocjalizacyjnej
13.00 – 13.20 – Natalia Smagacz – Zastosowanie skali wyszkolenia jeźdźca w parajeździectwie
13.20 – 13.40 – Iwona Jeziorska, Dominika Ustjan – Higiena pracy hipoterapeuty
13.40 – 14.00 – dyskusja
14.00 – 15.00 – obiad
15.00 – 16.00 – sesja plakatowa oraz prezentacje ośrodków hipoterapeutycznych
16.00 – 16.30 – uroczyste zakończenie konferencji
– dr Stana Tilesowa – Zastosowanie w hipoterapii psychodynamicznego modelu psychoterapii wg Adlera
– mgr Joanna Tłuczkiewicz – Rola hipoterapii w usprawnianiu osób z mózgowym porażeniem dziecięcym
– mgr Anna Rosińska – Postrzeganie sytuacji terapeutycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym podczas zajęć hipoterapii
– dr Karol Hornacek – Zastosowanie posturalnej ontogenezy w hipoterapii u niemowląt i dorosłych
– Natalia Smagacz – Praca z koniem do hipoterapii na kolejnych etapach jego rozwoju
– mgr Iwona Jeziorska i mgr Dominika Ustjan – Analiza mechanizmów obronnych w trakcie zajęć hipoterapii
– mgr Anna Strumińska – Sprawozdanie z Konferencji w Munster
– dr Michał Pluta – Drogi konia do hipoterapii
– mgr Paulina Sile – Hipoterapia jako metoda usprawniania pacjentów ze stwardnieniem rozsianym
– mgr Joanna Dzwonkowska – O federacji FRDI
– Piotr Kondraciuk – Wykorzystanie różnych form hipoterapii w rehabilitacji podopiecznych w warsztatach terapii zajęciowej
– dr Karol Hornacek – Przewidywane energo-informacyjne procesy między uczestnikami hipoterapii
– mgr Marian Jaroszewski – Rola wolontariatu w hipoterapii
– mgr Magda Krajewska, mgr Joanna Sokólska – Projekty hipoterapeutyczne finansowane ze środków unijnych.
– mgr Barbara Gąsiorowska – Kropeczki – program wspomagający rozwój psychomotoryczny dzieci niepełnosprawnych korzystających z hipoterapii,
– mgr Michał Kaczor – Behawioryzm w praktyce hipoterapeutycznej,
– dr Alicja Paszkiewicz – Rola hipoterapii w zmniejszaniu zaburzeń schematu ciała u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym,
– mgr Joanna Piłat – Alternatywne formy komunikacji i ich zastosowanie w hipoterapii,
– mgr Anna Strumińska – Koń i ja. Jak przybliżyć dziecku niepełnosprawnemu sytuację zajęć hipoterapeutycznych.
– mgr Aleksandra Szymańska – Uzdrawiająca więź, czyli o psychoterapii z udziałem konia.
Konkurs
Konkurs PTHip na najlepszą pracę poświęconą hipoterapii
Zarząd Główny PTHip raz do roku przyznaje nagrodę za najlepszą pracę o tematyce hipoterapeutycznej.
Zapraszamy do udziału w konkursie „Hipoterapia jako ukierunkowane i wieloprofilowe działanie terapeutyczne”
Laureaci Konkursu:
- Górska Joanna „Hipoterapia a słownik bierny dzieci upośledzonych umysłowo”. Prom. Danuta Emiluta-Rozya, Warszawa, WSPS, 1998, nagroda PTHip w 1999 r.
- Pyrka Małgorzata „Próba analizy wzajemnych relacji między koniem a jeźdźcem w czasie zajęć hipoterapeutycznych”. Prom. Jacek Łojek, Warszawa, SGGW, 2002, nagroda PTHip w 2005 r.
- Witkowska Martyna „Wieloaspektowa ocena wpływu hipoterapii na poziom sprawności motorycznej dzieci i młodzieży niewidomej i niedowidzącej, autystycznej i z mózgowym porażeniem dziecięcym”. Prom. Paweł Targosiński, Warszawa, AWF, 2005, nagroda PTHip w 2006 r.
- Sawaryn Daria ”Wpływ hipoterapii na zmiany wybranych funkcji motorycznych u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym”, Akademia Wychowania Fizycznego, Wrocław, 2006, nagroda PTHip w 2007 r.
- Kurycka Edyta „Szkolenie koni do hipoterapii w oparciu o projekt Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego i Fundacji Heifer Project International” Prom. Sylwester Oleksiak, SGGW, 2008, nagroda PTHip w 2008 r.
- Rosińska Anna „Postrzeganie sytuacji terapeutycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym podczas zajęć hipoterapii”. Prom. Alicja Paszkiewicz. Warszawa, WUM, 2009, nagroda PTHip w 2009 r.
- Sile Paulina „Hipoterapia jako metoda usprawniania pacjentów ze stwardnieniem rozsianym”. Prom. Alicja Paszkiewicz. Warszawa, WUM, 2009, nagroda PTHip w 2009 r.
- Misiewicz Justyna „Instruktor rekreacji ruchowej ze specjalnością hipoterapia – charakterystyka grupy zawodowej”, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Oddział Fizjoterapii, II Wydział Lekarski, promotor dr Alicja Paszkiewicz, Warszawa 2010, nagroda PTHip w 2010 r.
- Aleksandra Kardyś „Terapeutyczne oddziaływanie hipoterapii na dzieci upośledzone fizycznie i umysłowo w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym w Pniu”, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie, Wydział Zarządzania i Turystyki, promotor dr Wiesław Wojtanowski, Tarnów 2010, nagroda PTHip w 2010 r.
- Magdalena Błażejewska „Wpływ hipoterapii na funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie w oparciu o pobyty integracyjne w gospodarstwie agroturystycznym Sosnowe”, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, promotor prof. APS dr hab. Andrzej Giryński, nagroda PTHip w 2011r.
- Joanna Tłuczkiewicz „Możliwości wykorzystania wybranych elementów metody NDT-Bobath w hipoterapii”, Warszawski Uniwersytet Medyczny, II Wydział Lekarski, Oddział Fizjoterapii, promotor dr Alicja Paszkiewicz, nagroda PTHip w 2012r.
- Róża Michalska – Jakość życia osób niepełnosprawnych uprawiających jeździectwo, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych, kierunek: Psychologia, promotor: dr hab., prof. APS Ewa Zasępa, Warszawa 2014, praca magisterska. Nagroda PTHip w 2014 r
- Anita Kowalska – Znaczenie hipoterapii w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Profilaktyka Wspierająca z Profilaktyką Niedostosowania Społecznego, promotor: dr n. hum. Agnieszka Płusajska- Otto, Łódź 2014, praca licencjacka. Nagroda PTHip w 2014 r
- Karolina Wójcicka – „ Hipoterapia jako metoda usprawniania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – przegląd piśmiennictwa” Warszawski Uniwersytet Medyczny, II Wydział Lekarski, kierunek: Fizjoterapia, promotor dr Alicja Paszkiewicz. Wyróżnienie PTHip w 2015 r.
- Marta Zientek „Wpływ hipoterapii na wybrane parametry motoryczne i sensoryczne u dziecka z zespołem Downa”, Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach Wydział Fizjoterapii, promotor prof. dr hab. Małgorzata Matyja., Katowice 2016, praca magisterska.Wyróżnienie PTHip w 2016 r.
- Magdalena Pikul „Emocje i interakcja międzygatunkowa w jeździectwie, ich uwarunkowania oraz rola w wyczynowym i rekreacyjnym sporcie jeździeckim” Uniwersytet Jagielloński, Instytut Psychologii, Wydział Filozoficzny, rozprawa doktorska pod kierunkiem prof. Aleksandry Tokarz, Kraków 2016. Wyróżnienie PTHip w 2017 r.
- Michał Rogalski „Zastosowanie hipoterapii w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie”. APS Warszawa Wydział Nauk Pedagogicznych, Pedagogika Specjalna, praca magisterska promotor dr hab, prof. APS Jarosław Michalski, 2017. Wyróżnienie PTHip w 2017 r
- Katarzyna Kruk-Ziemba„Zastosowanie hipoterapii w leczeniu usprawniającym pacjentów po przebytym udarze mózgu”, Warszawski Uniwersytet Medyczny, II Wydział Lekarski, kierunek: Fizjoterapia, promotor dr Alicja Paszkiewicz, Warszawa, 2017. Wyróżnienie PTHip w 2018 r.
- Joanna Karp "Wpływ ortez dynamicznych tułowia na dosiad pacjentów poddanych hipoterapii". Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej, promotor dr hab. Agnieszka Suder. Wyróżnienie PTHip w 2019 r.
- Marta Niewiarowska "Terapeutyczny kontakt z koniem a poczucie własnej skuteczności oraz poziom lęku". Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych. Wyróżnienie w 2020 r.
- Agnieszka Łaska "Ośrodek hipoterapeutyczny jako zagadnienie architektoniczne" Politechnika Białostocka, Wydział Architektury. Wyróżnienie w 2022 r.
Konsultacje
Sposoby organizacji zajęć hipoterapeutycznych
Hipoterapia, ale jak?
Zakładając ośrodek hipoterapii musimy podjąć decyzję czy będzie to firma prowadząca działalność gospodarczą czy też organizacja pozarządowa.
Hipoterapia jako działalność gospodarcza firmy
Jeśli chcemy założyć firmę należy zacząć od wpisania w przeglądarkę internetową adresu firma.gov.pl i wypełnienia na niej formularza CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Dokument ten jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (przy której nadaje się numer REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników). Na tym samym wniosku zgłasza się również wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji w ciągu 7 dni od ich zaistnienia.
Jeżeli rejestrując firmę nie posiadamy jeszcze REGON-u i/lub NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musimy aktualizować danych w systemie CEIDG, bo pojawiają się one tam automatycznie po ich nadaniu. W przypadku wspólników spółki cywilnej – każdy z nich musi osobno złożyć wniosek CEIDG.
PKD
W formularzu CEIDG należy podać rodzaj wykonywanej działalności. W tym celu stworzona została Polska Klasyfikacja Działalności (PKD), która zawiera spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza CEIDG wpisuje się jedynie numery wybranych czynności. Nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD.
I tu pojawia się pewien problem, ponieważ w PKD nie istnieje działalność „hipoterapia”. Proponuję powołać się na precedens i wpisać symbol 86.90.A
(Klasyfikacja : PKD 2007 Symbol : 86.90.A Precedens nr. 1 Data wydania: 2010-06-10 Opis: DZIAŁALNOŚĆ FIZJOTERAPEUTÓW ŚWIADCZĄCYCH USŁUGI HIPOTERAPII LUB DOGOTERAPII).
Można też, aby nie zawężać hipoterapii tylko do pracy fizjoterapeuty w hipoterapii wpisać symbol 86.90 E „pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Przypominamy, że zawód instruktora hipoterapii z numerem 323006 znajduje się w Klasyfikacji zawodów i specjalności w grupie „Średni personel do spraw ochrony zdrowia” i takie umieszczenie hipoterapii w PKD wydaje nam się jak najbardziej uzasadnione.
Urząd Skarbowy (NIP, VAT)
W przypadku założenia firmy nasz osobisty numer NIP staje się numerem NIP firmy.
Jeżeli dotąd nie posiadało się NIP-u, to został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo naszego wniosku CEIDG. Jeśli zakładamy spółkę, to należy w Urzędzie Skarbowym złożyć druk NIP-2 oraz NIP D. Należy też zdecydować, czy zamierza się być podatnikiem VAT. Należy pamiętać, że podatek VAT płaci się w urzędzie właściwym ze względu na miejsce wykonywania działalności, czyli najczęściej siedziby firmy (w odróżnieniu od podatku dochodowego, który wpłaca się do urzędu właściwego ze względu na adres zamieszkania).
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość. Występuje on jednocześnie jako tak zwany Płatnik, czyli osoba wpłacająca składki (za swoich pracowników
i siebie samego) oraz jako Ubezpieczony (jakby na równi ze swoimi pracownikami).
Uzupełniamy druk ZUA, jeśli wykonywana działalność jest jedynym naszym źródłem dochodów lub ZZA, gdy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę,
w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej. W innym przypadku np. pensja jest niższa niż minimalna pensja krajowa pozostajemy przy ZUA. W przypadku spółki cywilnej, będzie to druk ZPA. Druki te można składać w dowolnych oddziałach ZUS. Należy to uczynić po złożeniu wniosku CEIDG, ale nie później niż 7 dni od momentu powstania obowiązku ubezpieczenia (czyli daty rozpoczęcia działalności, jaką się podało we wniosku CEIDG).
Państwowa Inspekcja Pracy
Państwową Inspekcję Pracy odwiedzamy wyłącznie wówczas, gdy zamierzamy zatrudnić pracowników. Mamy 30 dni od daty rozpoczęcia działalności na zawiadomienie PIP-u na piśmie o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Podobnie jest z Państwową Inspekcją Sanitarną, zwana zwyczajowo Sanepidem, jeśli nie zamierzamy nikogo zatrudniać nie musimy zgłaszać się do Sanepidu. W innym przypadku lub jeśli w ramach prowadzonej przez nas działalności chcemy prowadzić również gastronomię, to w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności należy udać się do wojewódzkiej lub powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej w celu powiadomienia o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz przewidywanej liczbie pracowników. Więcej informacji na ten temat oraz wzory dokumentów odnaleźć można na stronie www.gis.gov.pl. Polecam także stronę http://www.mala-firma.pl/dla-poczatkujacych/zakladanie-firmy/139-zakladanie-firmy-krok-po-kroku
Hipoterapia jako działalność statutowa organizacji pozarządowej
Innym sposobem na prowadzenie ośrodka hipoterapii jest powołanie w tym celu organizacji pozarządowej (stowarzyszenia lub fundacji) co pozwoli nam na ubieganie się o dotacje, granty i otworzy inne możliwości pozyskiwania środków na naszą działalność.
Stowarzyszenia czy fundacja?
Zanim podejmiemy decyzję, stowarzyszenie czy fundacja, powinniśmy poznać różnice między nimi i odpowiedzieć sobie na pytanie, która z tych organizacji bardziej odpowiada temu czym chcemy się zajmować.
Stowarzyszenie
Stowarzyszenie zarejestrowane w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego to jedna z form prowadzenia działalności społecznej.
Stowarzyszenie jest zakładane na zebraniu założycielskim przez co najmniej 15 osób, które stają się członkami założycielami stowarzyszenia. Na zebraniu założycielskim podejmują one uchwały o: powołaniu organizacji, wyborze komitetu założycielskiego, uchwaleniu statutu, mogą też wybrać zarząd i komisję rewizyjną. Następnie komitet założycielski składa wniosek (razem z wymaganymi załącznikami) o rejestrację stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do KRS. (Podstawa prawna Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Stowarzyszenia mogą tworzyć obywatele polscy, mający pełną zdolność do czynności prawnych (osoby, które ukończyły 18 lat i nie są ubezwłasnowolnione) i nie pozbawieni praw publicznych. Małoletni poniżej 16 lat może należeć do stowarzyszenia, jeśli wyrażą na to zgodę jego przedstawiciele ustawowi (np. rodzice), nie może jednak korzystać z biernego i czynnego prawa wyborczego. Natomiast małoletni w wieku 16-18 lat (mający ograniczoną zdolność do czynności prawnych) może należeć do stowarzyszenia oraz korzystać z biernego i czynnego prawa wyborczego, ale w składzie zarządu danego stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
Fundacja
Aby powstała fundacja konieczny jest fundator, który przeznacza pewien majątek na publicznie użyteczny cel. Fundator określa też majątek przeznaczony na ten cel, czyli tzw. fundusz założycielski. Zgodnie z zapisami ustawy, fundator oprócz określenia celu fundacji, powinien przeznaczyć na rzecz fundacji, na realizację tego celu, pewien majątek. Na ten tzw. fundusz założycielski składać się mogą pieniądze, papiery wartościowe, rzeczy ruchome i nieruchome oddane na własność fundacji. Majątek przeznaczony na realizację celu fundacji powinien umożliwić jej rozpoczęcie działań. Decyzję, co do wysokości funduszu założycielskiego podejmuje fundator.
Cel fundacji
Cel, dla którego możemy powołać fundację, powinien być społecznie lub gospodarczo użyteczny, zgodny z podstawowymi interesami Rzeczpospolitej Polskiej w szczególności takim jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Wyrażenie „w szczególności” oznacza, że wymienione w ustawie, a przywołane wyżej cele, są podane jedynie dla przykładu. Oznacza to w praktyce, że fundacja może realizować dowolne cele charytatywne lub społeczne czy też gospodarczo użyteczne pod warunkiem jednak, że mają one charakter publiczny.
Niezbędne dla powołania fundacji i rozpoczęcia przez nią działalności są:
1. Ustalenie wysokości funduszu założycielskiego i ustanowienie aktu fundacyjnego.
2. Opracowanie statutu, czyli dokumentu określającego organizację i sposób działania fundacji.
3. Zarejestrowanie fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
Osobę tworzącą fundację nazywamy fundatorem. Fundatorem może zostać zarówno obywatel polski jak i cudzoziemiec, ponieważ, zgodnie z ustawą, „fundację mogą ustanowić osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania”.
Fundację może powołać również osoba prawna (np. uczelnia wyższa, firma prywatna), której siedziba mieści się w Polsce lub za granicą. Fundatorów może też być kilku – kilka osób fizycznych, kilka osób prawnych lub grupa składająca się z jednych i drugich. Rolą fundatora jest ustanowienie fundacji poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia (tzw. aktu założycielskiego/aktu fundacyjnego i sporządzenie statutu. Fundator może też wyznaczyć inną osobę, jako odpowiedzialną za te zadania. Warto pamiętać, że rola fundatora po zarejestrowaniu fundacji jest zakończona, a odpowiedzialność za majątek i działania fundacji przejmuje zarząd. Fundator, który chciałby włączyć się w działania ustanowionej przez siebie fundacji (np. wejść w skład zarządu), może to zrobić tylko wówczas, kiedy statut ustanowionej przez niego fundacji będzie zawierał zapisy określające funkcję, którą miałby pełnić, czy też rodzaj decyzji, które mógłby podejmować (Podstawa prawna Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 z późn. zm.)
Źródła finansowania stowarzyszeń i fundacji
Stowarzyszenia i fundacje korzystają z różnorodnych źródeł finansowania swej działalności, są to m.in.:
– składki członkowskie
– darowizny (pieniężne i dary rzeczowe)
– dotacje ze środków publicznych i prywatnych
– sponsoring
– odpisy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (tylko organizacje pożytku publicznego)
– zbiórki publiczne, kampanie
– dochody z majątku organizacji, inwestycje kapitałowe
– nawiązki sądowe
– dochody z działalności odpłatnej pożytku publicznego
– dochody z działalności gospodarczej
– spadki, zapisy
– inne źródła: kredyty, pożyczki, itp.
Więcej informacji na stronie www.ngo.pl
Inne formy prowadzenia hipoterapii
I na zakończenie kilka słów dla tych, którzy nie chcą zakładać własnego ośrodka ani prowadzić własnej działalności a chcieliby pracować jako hipoterapeuci.
Mając uprawnienia do prowadzenia zajęć hipoterapii tzn. tytuł instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością hipoterapii lub tytuł instruktora hipoterapii, możemy poszukać w swojej okolicy miejsc, gdzie już działa hipoterapia lub miejsc, w których można by rozpocząć taką działalność w ramach już istniejącej struktury organizacyjnej.
Takimi miejscami mogą być z jednej strony kluby jeździeckie czy rolnicze szkoły zawodowe, szczególnie te prowadzące klasy hodowli koni. Są to miejsca, gdzie znajdziemy konie i odpowiednie dla nich warunki. Z drugiej strony mogą to też być miejsca, gdzie gromadzą się nasi potencjalni klienci, czyli osoby chore i niepełnosprawne, takie jak szpitale, sanatoria, ośrodki rehabilitacyjne, szkolno-rehabilitacyjne, czy szkolno-wychowawcze.
Takimi miejscami mogą też być domy pomocy społecznej, domy dziecka, czy ośrodki dziennego pobytu, gdzie nie zabraknie nam pacjentów i miejsca do pracy, trzeba tylko przekonać osoby kierujące tymi placówkami, że wprowadzenie hipoterapii do oferty ich placówki wpłynie korzystnie zarówno na podopiecznych, jak i postrzeganie placówki jako nowoczesnej i dbającej o swoich klientów.
I wreszcie gospodarstwa agroturystyczne, one także mając konie i osoby niepełnosprawne wśród swoich gości i poszukują często w sezonie hipoterapeuty, aby wzbogacić swoja ofertę.
Opracowanie: Magdalena Kajewska – członek ZG PTHip
W przygotowaniu :
- źródła pozyskiwania funduszy na hipoterapię
- wolontariusze w hipoterapii
Patronat
Informacja dla ośrodków zainteresowanych patronatem PTHip
- Ankieta sprawozdawcza ośrodka patronackiego
- Wymagania dla ośrodka patronackiego
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2015
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2016
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2017
- Lista ośrodków patronackich PTHIp w 2018
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2019
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2020.pdf
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2021.pdf
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2022.pdf
- Lista ośrodków patronackich PTHip w 2023.pdf
Lista ośrodków patronackich PTHip w 2024 .pdf
Ośrodki legitymujące się tytułem „Ośrodka Patronackiego Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego” posiadają następujące przywileje oraz obowiązki:
- Ośrodki funkcjonują pod merytorycznym nadzorem Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, które reprezentuje Polskę w ogólnoświatowej organizacji The Federation of Riding for the Disabled International.
- Ośrodki patronackie – realizując zabiegi hipoterapeutyczne zgodnie z obowiązującymi standardami zawartymi w Kanonach Polskiej Hipoterapii – gwarantują wysoka jakość oferowanych usług.
- Pracownicy ośrodków patronackich biorący udział w oferowanych przez PTHip formach kształcenia ustawicznego (warsztaty, seminaria, konferencje) korzystają z częściowego dofinansowania Towarzystwa.
- Najlepsze ośrodki patronackie dysponujące odpowiednio przygotowaną, zróżnicowaną i doświadczona kadrą oraz prowadzące pacjentów z różnymi schorzeniami i zaburzeniami rozwoju, mogą starać się o uzyskanie prawa do prowadzenia 80-godzinnych praktyk zawodowych dla przyszłych hipoterapeutów.
- Towarzystwo prowadzi działania promujące najlepsze ośrodki hipoterapii wśród rodzin pacjentów oraz potencjalnych sponsorów (m in. poprzez stronę internetową PTHip).
- Towarzystwo informuje środowisko lekarzy specjalistów o najlepszych ośrodkach hipoterapii m.in. w trakcie szkoleń dla lekarzy.
Zarząd Główny PTHip
ul. Wyżynna 4w/1
30-617 Kraków
tel. 668 169 101
e-mail: pthip.biuro@gmail.com
NIP 677-20-77-023
nr konta: 72 1090 2053 0000 0001 5356 0782
Projekty
- Projekt ERASMUS + Best Practice in Equine Facilitated Interventions - Education
W latach 2019-2022 realizowany jest w ramach programu ERASMUS + projekt „Best Practice in Equine Facilitated Interventions-Education". W projekcie biorą udział oprócz Polski przedstawiciele Belgii, Irlandii, Finlandii, Włoch oraz reprezentanci HETI.
Głównym celem projektu jest poszerzanie i rozwój kompetencji hipoterapeutów oraz porównanie modeli edukacji oferowanych w krajach partnerskich w dziedzinie interwencji z użyciem konia (EFI). Obecnie nie ma europejskich regulacji prawnych ani standardów w tym obszarze. Projekt jest ważnym krokiem do zapewnienia przejrzystości, wydajności i bezpieczeństwa w edukacji i szkoleniach hipoterapeutów w krajach partnerskich. Przewiduje się, że zwiększy to szanse na zatrudnianie terapeutów prowadzących terapię z udziałem konia w całej Europie. W 2021 roku odbyło się spotkania szkoleniowe w listopadzie w Irlandii, a w 2022 spotaknie szkoleniowe w Finladnii, oraz spotkanie kordynatów w Krakowie mające na celu przygotownie raportu końcowego.
– Projekt „Bezpieczna hipoterapia -materiały informacyjne i pomocnicze dla rodziców, lekarzy, hipoterapeutów i dzieci korzystających z hipoterapii” (2019)
Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne uzyskało w roku 2019 dofinansowanie z PFRON na realizację projektu „Bezpieczna hipoterapia – materiały informacyjne dla rodziców, lekarzy, hipoterapeutów i dzieci korzystających z hipoterapii””. W ramach tego projektu zostanie wydany słownik „Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla hipoterapeutów”, broszura „Hipoterapia. Poradnik dla rodziców”, broszura „Hipoterapia. Informator dla lekarzy”, zaplanowany jest również dodruk książki „Koń i Ja”. W sierpniu materiały były w fazie redakcji merytorycznej i technicznej. Po opracowaniu projektu graficznego zostały one wydrukowane (wrzesień/październik).
W listopadzie 2019 projekt „Bezpieczna hipoterapia – materiały informacyjne i pomocnicze dla rodziców, lekarzy, hipoterapeutów i dzieci korzystających z hipoterapii” dofinansowany z PFRON. W jego ramach powstały 4 pozycje wydawnicze:
1. Hipoterapia. Poradnik dla rodziców
2. Hipoterapia. Informator dla lekarzy
3. Hipoterapia. Słownik komunikacji alternatywnej i wspomagającej dla hipoterapeutów
4. Koń i ja (dodruk)
Pozycje te zostały przekazane do ośrodków patronackich oraz oddziałów terenowych PTHip, , uczestnikom konferencji hipoterapeutycznej, organizacji zajmujących się osobami niepełnosprawnymi oraz organizacji zrzeszających lekarzy.
Dotarły do nas głosy pierwszych odbiorców zachwyconych otrzymanymi materiałami. Wszyscy podkreślają świetne opracowanie i to jak bardzo przydają się one rodzicom, dzieciom, hipoterapeutom i lekarzom.
– Projekt HORSE Erasmus + (2015-2017)
Projekt “Horse Riding in Special Education for autistic children” realizowany jest w ramach Programu Erasmus+. Liderem projektu jest grecka organizacja EEEEK Serres (Pracownia Specjalistycznego Zawodowego Szkolenie i Dokształcania w Serres), a PTHip jest jednym z 6 partnerów. Pozostali partnerzy to KETHIS (Grecja), CIRCES (Włochy), DRUSTVO HIPPOS (Słowenia) oraz EQUI PARK i HIPODROM (Czechy).
Więcej o projekcie HORSE
– Projekt „Warsztaty doszkalające dla hipoterapeutów” dofinansowany przez PFRON (2016)
Więcej o Projekcie PFRON 2016
– Projekt „Dobra hipoterapia – materiały informacyjne i pomocnicze dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym”
Polskie Towarzystwo Hipoterapetyczne uzyskało dofinansowanie z PFRON na realizację projektu „Dobra hipoterapia – materiały informacyjne i pomocnicze dla rodzin z dziećmi niepełnoprawnymi”. W ramach tego projektu zostanie wydana książka „Koń i ja” autorstwa Anny Strumińskiej z ilustracjami Aleksandry Szymańskiej oraz folder informacyjny „Hipoterapia jaka i dla kogo”. Materiały te będą dystrybuowane przez Oddziały Towarzystwa i ośródki patronackie PTHip.
– Projekt „Warsztaty doszkalające dla hipoterapeutów” dofinansowany przez PFRON (2015)
Więcej o Projekcie PFRON 2015
– Projekt „Hipoterapia w leczeniu dzieci niepełnosprawnych” PTHip/HPI (lata 2005-2009)
Zakończył się trwający w latach 2005-2009 projekt „Hipoterapia w leczeniu dzieci niepełnosprawnych” realizowany wspólnie z Fundacją Heifer Project International (HPI). Głównym celem projektu oprócz dostarczenia ośrodkom hipoterapii koni przygotowanych do pracy terapeutycznej było stworzenie sieci ośrodków hodowlanych i treningowych przygotowujących takie konie. W ramach projektu odbyły się szkolenia, a w pracę z 15 końmi zakupionymi przez HPI zaangażowało się 8 ośrodków jeździeckich i hipoterapeutycznych. Częściowej ewaluacji projektu dokonała w ramach swojej pracy inżynierskiej pisanej na SGGW Edyta Kurycka. Mamy nadzieję, że projekt ten będzie kontynuowany w następnych latach włączając w działanie nowe ośrodki jeździecki i hipoterapeutyczne.
– Projekt programu Leonardo da Vinci (lata 2010-2012)
Projekt partnerski „Hipoterapia – możliwości wspólnego kształcenia”
Partnerzy Finlandia i Wielka Brytania
Celem projektu było:
– wymiana doświadczeń w dziedzinie prowadzenia terapii z udziałem konia,
– wymiana doświadczeń w dziedzinie prowadzenia szkolenia hipoterapeutów,
współpraca przy umieszczeniu zawodów związanych z hipoterapią w międzynarodowej Klasyfikacji zawodów i specjalności ISCO-08
Harmonogram działań
Warsztaty hipologiczne Ypaja, Finlandia (10-12.11.2010)
Warsztaty psychopedagogiczne Warszawa, Polska (15. IV – 17. IV 2011)
Warsztaty/Konferencja „Ocena hipoterapii w teorii i praktyce” Wlk. Brytania (23. VII – 24. VII 2011)
Warsztaty, ewaluacja projektu (listopad 2011, Finlandia)
Warsztaty, przygotowanie prezentacji na kongres FRDI (luty 2012, Wlk. Brytania)
Prezentacja projektu w kongresie FRDI (kwiecień 2012, Ateny)
Seminarium końcowe Projektu (maj 2012, Warszawa)
W wyjazdach projektowych ze strony polskiej wzięli udział wykładowcy kursów hipoterapii i szkoleniowcy z ośrodków praktyk PTHip
Wieczorem 26 maja pierwszego dnia konferencji ,,Hipoterapia możliwosci wspólnego kształcenia” odbyło sie podsumowanie dwuletniego projektu Programu Leonardo da Vinci realizowanego pod tym samym tytulem przez organizacje z Polski, Finlandii i Wielkiej Brytanii. Finowie jako koordynatorzy projektu wreczyli swoim partnerom pamiatkowe obrazy, a Anne Rokka wzniosła toast za wspaniałą trójstronną współpracę partnerów.
Polish Hippotherapeutic Association
ul. Wyżynna 4w/1
30-617 Kraków
tel. 668 169 101
pthip.biuro@gmail.com
Hevosopisto Oy
Opistontie 9, FIN-32100 Ypäjä, Finland
Tel: +358-2-7602217,
e-mail:heikki.heiskanen@hevosopisto.fi
www.hevosopisto.fi
Association of Chartered Physiotherapists in Therapeutic Riding
GU34 5PX, Medstead, Unted Kingdom
Tel: 01420562638
e-mail: gmwalker@lineone.net
www.acptr.org.uk
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
Publikacje
Przegląd Hipoterapeutyczny
Przegląd Hipoterapeutyczny można zamówić w biurze ZG Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego: (30-617) Kraków, ul. Wyżynna 4W/1 , tel. 668 169 101
pthip.biuro@gmail.com
Koszt jednego egzemplarza: 30 zł.
Koszt najnowszego numeru I 2022: 40 zł.
I 2022
Artykuły w numerze I 2022
- Terminologia i współczesne kierunki rozwoju w interwencjach z udziałem konia - Ewa Polańska- Wachel,Magdalena Pikul
- Dobrostan konia hipoterapeutycznego - Marta Siemieniuch
- Ośrodek hipoterapii jako zagadnienia architektoniczne - Agnieszka Łaska
- Pozytywna dyscyplina – podstawy, założenie, możliwość zastosowanie w hipoterapii - Barbara Gąsiorowska
- Terapia z koniem dla osób z zaburzeniami odżywiania - Agata Nowakowska-Pawełek
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) stosowane na zajęciach hipoterapii - Anna Żygadło
- Zastosowanie terapii wymuszonej koniecznością w terapii z udziałem koni. Program „Jednoręki Bandyta” - Ewa Polańska-Wachel
- Wykorzystanie elementów terapii behawioralnej w hipoterapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - Magdalena Szymańska
I 2021
Artykuły w numerze I 2021
- Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii Barbara Gąsiorowska, Alicja Paszkiewicz, Anna Sikorska, Marta Woińska
- Hipoterapia. Poradnik dla rodziców. Barbara Gąsiorowska, Iwona Jeziorska, Dominka Ustjan
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla hipoterapeutów Joanna Dzwonkowska, Joanna Piłat
I 2020
Artykuły w numerze I 2020:
- Konie huculskie - ich wady i zalety Katarzyna Kwiecińska-Olszewska
- Terapeutyczny kontakt z koniem a poczucie własnej skuteczności i poziom lęku Marta Niewiarowska
- Dać szansę - studuim przypadku Katarzyna Kwiecińska-Olszewska
- Psychoterapia z udziałem koni z zastosowaniem metod psychologii zorientowanej na proces Brerenika Orłowska
- Hipoterapia i psychoterapia poznawczo-behawiorlana. Możliwość wspólnej dorgi Magdalena Pikul
- Stajnia Terapeutyczno-Sportowa przy SOSW Wierzchosławice - Dwudniaki Magdalena Pikul
- Dwukrotna laureatka
I 2019
Artykuły w numerze I 2019:
- Wpływ ortez dynamicznych tułowia na dosiad pacjentów poddawanych hipoterapii Joanna Karp
- Hipoterapia w zespole Marfana. Studium przypadku Grażyna Ziałacka, Barabra Purandare
- Jazda konna a mięśnie dna miednicy Michał Koszla
- Konferencja hipoterapeutyczna w Poznaniu Anna Strumińska
- Ośrodek SpiritHorse w Teksasie Joanna Kubisa
- Mały wielki człowiek Agnieszka Ostrowska
- Stworzenia Pana Smolenia Joanna Kubisa
- Parapowożenie w Baranówku Agnieszka Ostrowska
- Najnowsza oferta wydawnicza PTHip Anna Pycak
- Trzydzieści lat minęło... Anna Strumińska
I 2018
Artykuły w numerze I 2018:
- Hipoterapia a Horse Assisted Education Stanislava Tílešová-Rychlewska
- Terapia z udziałem konia w zespole stresu pourazowego Ewa Butowska
- Zastosowanie hipoterapii w leczeniu usprawniającym pacjentów po przebytym udarze mózgu Katarzyna Kruk
- Żywienie koni pracujących w hipoterapii Michał Pluta
- Zaburzenia mechanizmów kontroli posturalnej u osób niepełnosprawnych ruchowo w odniesieniu do hipoterapii Dorota Tarchalska
- Śląsk oczami podopiecznych Ośrodka Hipoterapeutycznego PADOK Michał Stogniew
- Szlaki Jeździeckie Jury Wieluńskiej i Jury Krakowsko-Częstochowskiej Andrzej Wojtasik
- Szlaki konne Regionu Świętokrzyskiego Świętokrzyska Podkowa 2015 Małgorzata Jędraszkiewicz
- Konno po Bieszczadach z Fundacją Hucuły Dzieciom Hubert Pochyła
- XVI Międzynarodowy Kongres HETI w Dublinie
- „W poszukiwaniu równowagi”
I 2017
Artykuły w numerze I 2017:
- Doświadczanie na sobie oraz doświadczanie siebie – droga do stawania się terapeutą Stanislava Tílešová-Rychlewska
- Rozwój osobisty metodą Horse Assisted Education Paulina Nikiel
- Metody naturalne w przygotowaniu koni do hipoterapii Aleksander Jarmuła
- Wpływ kontaktu z koniem na emocje studentów fizjoterapii Anna Maria Choińska, Alina Żurek, Ewa Gieysztor, Sara Górna, Agata Trafalska, Dawid Selwa
- Podstawowe mechanizmy neurofizjologiczne wykorzystywane w terapii dzieci z dysfunkcją ośrodkowego układu nerwowego Anna Gogola
- Pedagogika waldorfska i jej wykorzystanie w hipoterapii Danuta Grabczan
- Hipoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację zaburzeń chodu Joanna Kozik
- Rola ortopedii w procesie usprawniania pacjentów z wadami wrodzonymi i neurogennymi zaburzeniami układu ruchu Szymon Oleksik, Piotr Szczerbiński
- Interakcja międzygatunkowa w hipoterapii i jej funkcje Magdalena Pikul
- 25 lat, a nawet więcej… czyli jubileusz PTHip z krakowskiego punktu widzenia Aleksandra Włodarczyk
- Początki hipoterapii na Mazowszu Maria Należyty
- Krótka historia PTHip Anna Strumińska
I 2016
Artykuły w numerze I 2016:
- Hucuły – konie połonin i… hipoterapii Katarzyna Kwiecińska-Olszewska
- Profilaktyka weterynaryjna koni użytkowanych w hipoterapii Kamil Górski
- Kwestionariusz sensomotoryczny dla dzieci korzystających z hipoterapii Barbara Gąsiorowska
- Budowanie relacji z pacjentem w terapii z udziałem konia Barbara Gąsiorowska, Joanna Salbert
- Analiza pokroju koni wykorzystywanych w hipoterapii w obrębie regionu warszawskiego Jacek Łojek, Magdalena Guz, Anna Łojek
- Warunki użytkowania koni w ośrodkach hipoterapeutycznych w okolicach Warszawy Jacek Łojek, Karolina Barbasiewicz, Anna Łojek
- Jak działa masaż na konia pracującego w hipoterapii. Studium przypadku Jacek Łojek, Joanna Soborska
- Rola muzyki i tańca w usprawnianiu psychofizycznym i społecznym jeźdźców niepełnosprawnych intelektualnie Katarzyna Bronc
- Zastosowanie koncepcji taśm anatomicznych podczas zajęć hipoterapii Anna Sikorska
- Dobra praktyka kliniczna w hipoterapii Good Clinical practice in Hippotherapy Sanna Mattila-Rautiainen
- Korzyści psychologiczne związane z interwencjami przy współudziale koni – refleksje metodologiczne Magdalena Pikul
- Znaczenie zajęć z udziałem konia w terapii dorosłych osób z autyzmem Renata Werpachowska
- Zastosowanie hipoterapii w aktywizacji osób starszych Patrycja Mroczkowska
- Rola terapeutycznej jazdy konnej w kształceniu ustawicznym i wychowaniu młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Anna Strumińska
- Zastosowanie metody CREF w terapii osób po traumatycznych przejściach Agnes De Groot
- Wybrane zagadnienia z dialogu motywującego i ich wykorzystanie w hipoterapii Iwona Jeziorska, Dominika Ustjan
- PTHip w Projekcie HO.R.S.E. Programu Erasmus+ Michał Kaczor
I 2015
Artykuły w numerze I 2015:
- Wpływ hipoterapii na poziom agresji wychowanków placówki resocjalizacyjnej Magdalena Fiejdasz
- Aktywności hippiczne wspierające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną Magdalena Pikul
- PECS-ująca hipoterapia – przykład rozwijania komunikacji alternatywnej u dziecka z autyzmem Dagmara Karowska, Aneta Puchalska
- Logopedia w praktyce Katarzyna Styp-Rekowska
- Integracyjna funkcja hipoterapii w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Zbylitowskiej Górze Joanna Stach-Andreasik
- Integracyjne obozy jeździeckie w Supraślu Ewa Kwiecień
- Onoterapia Sara Valentini-Pstrong
- Toskania Kociewska Arkadiusz Pstrong
- Hipoterapia w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym w Szklanej Sebastian Formela
- Koń zimnokrwisty w typie sztumskim Elżbieta Szwichtenberg1
- Postrzeganie hipoterapii wśród studentów fizjoterapii oraz medycyny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Witold J. Śmigielski, Wojciech Walczak, Joanna Borowiecka, Michał Słupiński, Radosław Zajdel
- Stres u koni Natalia Przybyłowicz
- Ośrodek HUCUŁEK Anna Narloch
I 2014
Artykuły w numerze I 2014:
- Stan hipoterapii w Polsce w roku 2013 Witold J. Śmigielski
- Jakość życia osób niepełnosprawnych uprawiających sport jeździecki Róża Michalska
- Zasady postępowania i korekcja wad postawy oraz skolioz w trakcie zajęć hipoterapii Anna Sikorska
- Badanie efektywności hipoterapii Wojciech Walczak
- Statystyka dla hipoterapeutów Witold J. Śmigielski
- Powożenie dla wszystkich Michał Pluta
- Parapowożenie w Fundacji Stworzenia Pana Smolenia Joanna Kubisa
- Możliwości rozwoju turystyki jeździeckiej osób niepełnosprawnych w Polsce Marta Jarzębowska
- Aspekty jeździectwa osób niewidomych i słabo widzących Małgorzata Pyrka
- Rola bodźca dotykowego w hipoterapii dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej Anna Sikorska
- Ośrodki patronackie Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego
- Fundacja Zdrowie na Końskim Grzbiecie Marta Sznajder
- Centrum Zooterapii w Kielnarowej Daria Sawaryn
I 2013
Artykuły w numerze I 2013:
- Doświadczanie na sobie oraz doświadczanie siebie – droga do stawania się terapeutą Stanislava Tílešová-Rychlewska
- Rozwój osobisty metodą Horse Assisted Education Paulina Nikiel
- Metody naturalne w przygotowaniu koni do hipoterapii Aleksander Jarmuła
- Wpływ kontaktu z koniem na emocje studentów fizjoterapii Anna Maria Choińska, Alina Żurek, Ewa Gieysztor, Sara Górna, Agata Trafalska, Dawid Selwa
- Podstawowe mechanizmy neurofizjologiczne wykorzystywane w terapii dzieci z dysfunkcją ośrodkowego układu nerwowego Anna Gogola
- Pedagogika waldorfska i jej wykorzystanie w hipoterapii Danuta Grabczan
- Hipoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację zaburzeń chodu Joanna Kozik
- Rola ortopedii w procesie usprawniania pacjentów z wadami wrodzonymi i neurogennymi zaburzeniami układu ruchu Szymon Oleksik, Piotr Szczerbiński
- Interakcja międzygatunkowa w hipoterapii i jej funkcje Magdalena Pikul
- 25 lat, a nawet więcej… czyli jubileusz PTHip z krakowskiego punktu widzenia Aleksandra Włodarczyk
- Początki hipoterapii na Mazowszu Maria Należyty
- Krótka historia PTHip Anna Strumińska
I 2012
Artykuły w numerze I 2012:
- Rysunek jako metoda diagnostyczna oraz sposób oceny odbioru hipoterapii przez dziecko Michał Kaczor
- Higiena pracy hipoterapeuty Iwona Jeziorska, Dominika Ustjan
- Psychoterapia z koniem dla osób z depresją Aleksandra Szymańska
- Wpływ kontaktu z koniem na reakcje emocjonalne i zachowania młodzieży niedostosowanej społecznie Magdalena Fiejdasz
- Rozwój funkcji ręki i jego stymulacja w trakcie zajęć hipoterapii Barbara Gąsiorowska
- Zastosowanie formularza Equine Assessment Checklist W ocenie przydatności do hipoterapii koni użytkowanych w polskich ośrodkach hipoterapeutycznych Jacek Łojek, Michał Pluta, Angelika Cieśla, Anna Domachowska
- Zastosowanie hipoterapii walce o poprawę funkcji motorycznych dzieci z zespołem Aspergera Anna Strumińska, Karolina Zaruska
- Równowaga ciała u osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim uczestniczących w zajęciach hipoterapeutycznych Anna Mazur -Rylska
- Mały słownik komunikacji alternatywnej i wspomagającej dla hipoterapeutów Joanna Dzwonkowska
- Pasożyty i ich wpływ na dobrostan konia i jego funkcjonowanie podczas zajęć hipoterapii Iwona Piechowska
- Możliwości zastosowania elementów metody NDT Bobath w hipoterapii Alicja Paszkiewicz, Joanna Tłuczkiewicz
- Skala wyszkolenia jeźdźca i jej zastosowanie w paraujeżdżeniu Natalia Smagacz
- Warsztaty i konferencja projektu Programu Leonardo da Vinci Anna Strumińska
- Wincenty Smolak – legenda polskiej hipoterapii
I 2010
Artykuły w numerze I 2010:
- Zasady prowadzenia zajęć terapii z koniem dla osób chorujących na schizofrenię Iwona Jeziorska, Dominika Ustjan
- Jakich ćwiczeń na koniu należy unikać i dlaczego? Magdalena Szczęsna, Anna Sikorska
- Nieosiągalne staje się możliwe Lucyna Bobula-Krzemień
- Instruktor rekreacji ruchowej ze specjalnością hipoterapia – charakterystyka grupy zawodowej Justyna Misiewicz
- Znaczenie kontaktu z koniem w terapii młodzieży niedostosowanej społecznie Magdalena Fiejdasz
- Wpływ kinezyterapii na symetrię biernych własności mechanicznych mięśni u dzieci zdrowych i dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym Laura Straubergaite, Kazimieraz Muckus
- Hipoterapia-tajemna sztuka uzdrawiania, czy sztuka rehabilitacji? Jerzy Krężel
- ABC Parajeździectwa Natalia Smagacz
- Terapeutyczne oddziaływania hipoterapii na dzieci niepełnosprawne fizycznie i intelektualnie w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym w Pniu Aleksandra Kardyś
- Warsztaty hipologiczne w Ypaja Jacek Łojek
- Hipoterapia w Toporzysku
II 2009
Artykuły w numerze II 2009:
- Rola hipoterapii w usprawnianiu osób z mózgowym porażeniem dziecięcym Joanna Tłuczkiewicz
- Przydatność koni różnych ras do hipoterapii Krystyna Chmiel
- Hipoterapia jako jedna z możliwości usprawniania chorych na stwardnienie rozsiane Paulina Sile
- Strategie interwencyjne wobec niepożądanych zachowań dzieci w świetle psychologii indywidualnej Adlera Stanislava Ti1esova
- Wpływ interakcji energoinformacyjnych na postawę ciała pacjenta podczas zajęć hipoterapii Karol Homacek, Jarmila Cverhova, Ida Gallova, Janka Juskova, Eva Stitnicka
- Ontogeneza posturalna a hipoterapia Karol Hornacek
- FRDI – Międzynarodowa Federacja Jeździectwa Osób Niepełnosprawnych Joanna Dzwonkowska, Anna Strumińska
- Wywiad z Joanną Dzwonkowską, członkiem zarządu FRDI
I 2009
Artykuły w numerze I 2009:
- Edukacja z udziałem konia. Jak i czego możemy nauczyć się od konia? Agata Wiatrowska
- Mechanizmy obronne najczęściej spotykane podczas zajęć hipoterapeutycznych. Iwona Jeziorska, Dominika Ustjan
- Postrzeganie sytuacji terapeutycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym podczas zajęć hipoterapii Anna Rosińska
- Hipoterapia a autyzm – opis przypadku Marzena Szydłowska- Grajcar
- Praca z koniem do hipoterapii na różnych etapach jego przygotowania Natalia Smagacz
- Drogi konia do hipoterapii Michał Pluta
- Wolontariusze – bardzo ważni pomocnicy Marian Jaroszewski
- Różne formy hipoterapii w rehabilitacji uczestników warsztatów terapii zajęciowej Piotr Kondraciuk
- Dogoterapia jako metoda wspomagająca rozwój dziecka z autyzmem Joanna Sobieszuk, Sylwia Matyjasik
II 2008
Artykuły w numerze II 2008:
- Podejście systemowe i terapia z koniem Natalie Bouveret
- Strach – wróg czy sprzymierzeniec w trakcie zajęć z hipoterapii? Iwona Jeziorska, Dominika Ustjan
- Trening jeździecki osób z mózgowym porażeniem dziecięcym Dorota Brzeska, Maria Ryszkiewicz
- Jak nauczyć dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych czyścić konia Katarzyna Sikorska-Samborska
- Wpływ terapeutycznej jazdy konnej na poprawę funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami Gundula Hauser
- Zastosowanie hipoterapii w zmniejszeniu zaburzeń schematu ciała u dzieci z porażeniem mózgowym Alicja Paszkiewicz
- Badanie wpływu terapeutycznej jazdy konnej na pacjentów cierpiących na przewlekły ból kręgosłupa Mattila-Rautiainen Sanna
- Hipoterapia dzieci ze spastyczna postacią mózgowego porażenia dziecięcego Martyna Witkowska
I 2008
Artykuły w numerze I 2008:
- Z koniem łatwiej – prezentacja programu usprawniania funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych Joanna Salbert
- Razem – znaczy skuteczniej Joanna Dzwonkowska, Monika Mokrzyszczak
- Behawioryzm w praktyce hipoterapeutycznej, czyli o wykorzystaniu terapii behawioralnych w hipoterapii Michał Kaczor
- Choroby odzwierzęce. Czy istnieje możliwość zakażenia podczas zajęć hipoterapii. Jerzy Kita
- Specyfika dobrostanu koni użytkowanych w hipoterapii Anna Łojek, Jacek Łojek
- Kropeczki – program wspomagający terapeutyczną jazdę konną dzieci z dysfunkcjami rozwoju psychoruchowego Barbara Gąsiorowska
- Wykorzystywanie metod komunikacji alternatywnej w czasie zajęć hipoterapii Joanna Salbert
- Uzdrawiająca więź. O psychoterapii z udziałem konia. Aleksandra Szymańśka
III 2007
Artykuły w numerze III 2007:
- Koń i ja, Pytania i odpowiedzi tekst: Anna Strumińska,rysunki: Aleksandra Szymańska
I 2007
Artykuły w numerze I 2007:
- Hipoterapia jako metoda terapii osób ze stwardnieniem rozsianym Anna Gliniewska
- Terapia z koniem Rene de Lubersac
- Zastosowanie hipoterapii w kształtowaniu i korygowaniu postawy ciała Ewa Polańska
- Głos w dyskusji Alicja Paszkiewicz
- Głos w dyskusji Barbara Gąsiorowska
- I Europejskie forum Terapii z Koniem Ada Soczewińska-Zachciał
- Warsztaty plastyczne w Supraślu
III 2006
Artykuły w numerze III 2006:
- Początki hipoterapii w Polsce i na świecie Martyna Wojciechowska
- Pierwsza pomoc w hipoterapii. Czy umiesz postępować w sytuacjach nagłych podczas zajęć z koniem? Aleksandra Majchrzak
- Wprowadzenie do naturalnych metod pracy z końmi Monika Damec
- Metodyczne aspekty terapeutycznej jazdy konnej Małgorzata Kabała
- Rewalidacja dzieci niewidomych i słabo widzących poprzez integracyjne jeździeckie obozy i wycieczki górskie Lucyna Bobula
- Koń do hipoterapii – studium przypadku Michał Pluta
- Integracja rodziny zastępczej na zajęciach hipoterapii Małgorzata Górniewicz
- Wpływ hipoterapii na procesy poznawcze i emocjonalne u dzieci z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego Anna Maria Sobczyk
- Rak – depresja – hipoterapia Janusz Komuszyński
II 2006
Artykuły w numerze II 2006:
- Psychoedukacja młodzieży z zespołem Downa w trakcie zajęć terapeutycznej jazdy konnej Magdalena Szymańska, Agata Wiatrowska, Beata Nowicka
- Hipoterapia a słownik bierny dzieci z niepełnosprawnością intelektualna Joanna Piłat
- Pacjent pracownikiem, czyli o zatrudnianiu byłych pacjentów w ośrodkach hipoterapii Sylwia Rogowska
- Integracyjne obozy jeździeckie Mariana Jaroszewskiego Hanna Olechnowicz
- Terapia z koniem jako metoda zwiększająca otwartość osób chorych na schizofrenie do wchodzenia w relacje interpersonalne Iwona Jeziorska, Dominika Ustjan
- Pokrojowe uwarunkowania wykorzystania koni w hipoterapii Jacek Łojek
- Koniki polskie i ich przydatność do hipoterapii Małgorzata Golonka
- Zabawy elementarne – ich znaczenie dla rozwoju dziecka niepełnosprawnego i zastosowanie w hipoterapii Barbara Gąsiorowska
- Na początku było przywiązanie Dominique Darques, Brigitte Martin
I 2006
Artykuły w numerze I 2006:
- Od bierności do inicjatywy i aktywności – włączenie programów aktywności Christophera Knilla do zajęć hipoterapii Barbara Gąsiorowska
- Ośrodek Dreampower Horsemanship w Kaliforni jako przykład wykorzystania koni w psychoterapii Aleksandra Szymańska
- Rajd konny – spotkanie z natura i sztuka Anna Strumińska
- Obserwacja sprawności motorycznej dzieci niewidomych i niedowidzących uczestniczących w zajęciach terapeutycznej jazdy konnej Martyna Witkowska
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy podczas zajęć hipoterapeutycznych Joanna Dzwonkowska
Książki
ABC Hipoterapii
Pschopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.
red.: Anna Strumińska
Wydawca: PWRiL, 2007
Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu. Ingrid Strauss
wydawca: Fundacja Hipoterapia – Na Rzecz Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, 1996
Jazda konna dla osób niepełnosprawnych
Christine Heipertz-Hengst
wydawca: PWRiL, 1997
Koń i ja
wydawca: PTHip, 2016
Terapeutyczna jazda konna II – Strategie rehabilitacji
pod red. Barbary Teichmann Engel
wydawca: Fundacja Hipoterapia-Na Rzecz Rehabilitacji Dzieci Niepełenosprawnych, 2004
Śpiewnik hipoterapeutyczny
wydawca: PTHip, 2012
Broszury wydane w przez PTHip w rmach projektu dofinansowanego ze środków PFRON "Bezpieczna hipoterapia - materiały informacyjne i pomocnicze dla rodziców, lekarzy, hipoterapeutów i dzieci korzystających z hipoterapii" :
Hipoterapia. Informator dla lekarzy Hipoterapia. Poradnik dla rodziców
Hipoterapia. Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla hipoterapeutów
Materiały filmowe
Płyta DVD zawiera:
,,Terapeutyczna jazda konna dla dzieci upośledzonych umysłowo” trwa 18 minut i omawia sposoby pracy z osobami upośledzonymi umysłowo podczas zajęć na koniu. W filmie przedstawiono kilku pacjentów w różnym wieku i z różnym stopniem upośledzenia umysłowego. Prezentuje on specyficzne i niespotykane w innych metodach terapeutycznych możliwości hipoterapii. Przeznaczony jest dla rodziców i opiekunów dzieci upośledzonych umysłowo, hipoterapeutów oraz terapeutów zajmujących się tą grupą osób niepełnosprawnych.
,,Hipoterapia jaka i dla kogo?” trwa 43 minut i jest prezentacją hipoterapii jako metody terapeutycznej. Przedstawia on różne typy działań wchodzących w skład hipoterapii, takich jak fizjoterapie na koniu, psychopedagogiczną jazdę konną, terapię z koniem, czy sportową jazdę konną dla osób upośledzonych umysłowo (Olimpiady Specjalne) i przygotowanie niepełnosprawnych jeźdźców do startu w paraolimpiadach. Film przeznaczony jest dla lekarzy, rehabilitantów, psychologów, pedagogów, opiekunów i rodziców osób niepełnosprawnych oraz instruktorów jeździectwa i hipoterapii.
Film ,,Hipoterapia osób z mózgowym porażeniem dziecięcym” trwa 45 minut i poświęcony jest pacjentom, którzy jako pierwsi zaczęli korzystać z dobrodziejstwa kontaktu z koniem i jego ruchem Film przedstawia sposoby prowadzenia hipoterapii w różnych typach mózgowego porażenia dziecięcego, ze zwróceniem uwagi na wynikające z nich specyficzne potrzeby i możliwości każdego pacjenta. Film przeznaczony jest dla lekarzy kierujących dzieci na tego typu terapię, terapeutów różnych specjalności pracujących z osobami niepełnosprawnymi, hipoterapeutów oraz rodziców, aby mogli lepiej zrozumieć i docenić wysiłki swoich dzieci.
DVD można zamówić: Fundacja HIPOTERAPIA
ul. Na Uboczu 18
02-791 Warszawa
Tel: (22) 254 254 3
biuro@pthip.org.pl
Ośrodki Praktyk
Aby stać się ośrodkiem praktyk trzeba spełniać takie wymagania jak ośrodek patronacki ( i być objętym patronatem) oraz:
- posiadać szerokie spektrum pacjentów z różnymi schorzeniami
- posiadać co najmniej jednego rehabilitanta i jednego pedagoga/psychologa którzy prowadzą zajęcia. Te osoby muszą mieć ukończony kurs PTHip i posiadać min 2 letni staż pracy w hipoterapii.
Ośrodki praktyk hipoterapeutycznych PTHip 2023 pobierają opłatę za odbycie praktyki. Jej koszt to 300 zł
Obecnie mamy następujące ośrodki praktyk:
1) Ośrodek Rekreacji i Rehabilitacji Konnej "Tabun" ul. Ireny Kosmowskiej 12a, 30-240 Kraków, woj. małopolskie
Koordynator: mgr Joanna Kozik (tel. 602446105) Prowadzący praktyki: Joanna Kozik – mgr rehabilitaciji, fizjoterapeuta, terapeuta NDT Bobath, PNF, hipoterapeuta, SI – I stopnia, pedagog (nauczyciel dyplomowany) Natasza Odziemczyk – mgr pedagogiki, inż. zootechnik, instruktor jeździectwa, hipoterapeuta Anna Kucia – terapruta NDT Bobath, SI – I stopnia, hipoterapeuta e-mail: joannakozik.z@gmail.com www: www.tabun.com.pl
2) Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki TPD „Helenów” ul. Hafciarska 80/86 04-725 Warszawa, woj. mazowieckie
Koordynator praktyk: mgr Agata Nowakowska 661 73 04 27 Prowadzący praktyki: Dorota Brzeska – mgr fizjoterapii, terapeuta SI, terapeuta NDT Bobath, PNF, Medek, instruktor jeździectwa, hipoterapeuta Ewa Kucińska - mgr psychologii, hipoterapeuta, terapeuta arteterapii, muzykoterapeuta, terapeuta SI, Agata Nowakowska - psycholog, hipoterapeuta. e-mail: hipoterapia.helenow@gmail.com www.helenow.pl ,
3) Ośrodek Bydgoskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego "MYŚLĘCINEK" i Ośrodek Hipoterapii i Rekreacji Konnej TĘCZA – praktyki prowadzone łącznie
Koordynator: mgr Ewa Ziętak Ośrodek BTH „Myślęcinek” Adres (do korespondencji) ul. Wyspiańskiego 10 86-032 Niemcz woj. kujawsko-pomorskie Tel. 727 912 331 Prowadzący praktyki: Ewa Ziętak – mgr rehabilitacji, hipoterapeuta e-mail: hipoterapia.bydgoszcz@poczta.onet.pl www: www.hipoterapiabydgoszcz.org inne: Miejsce praktyk: ul. Kolonia 33 86-031 Jarużyn (woj. kujawsko-pomorskie) Ośrodek Hipoterapii i Rekreacji Konnej TĘCZA mgr inż. M.Matz 88- 181 Jaksice Nowe Osiedle 26, woj. kujawsko-pomorskie Tel.: 052 566-11-84, 607-042-411 Prowadzący praktyki: Magdalena Matz – mgr oligofrenopedagogiki, terapeuta kinezjologii edukacyjnej, hipoterapeuta e-mail: mmatz@wp.pl, www. teczajaksice.com.pl
4) Ośrodek Hipoterapii Jagodowa Stajenka Ul. Letnia 14b 86-031 Osielsko woj. kujawsko-pomorskie Tel. 696-393-358
Koordynator praktyki: Dagmara Karowska Prowadzący praktyki: Dagmara Karowska – mgr psychologii, hipoterapeuta Katarzyna Piekut-Kaluba – mgr fizjoterapii, hipoterapeuta e-mail: jagodowa.stajenka@gmail.com www.jagodowastajenka.pl 5) Zielonogórskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne ul. Piastowska 9 55-552 Zielona Góra woj.lubuskie Koordynator praktyki Magdalena Machowicz (tel.608 351 357) Prowadzący praktyki: Magdalena Machowicz - mgr fizjoterapii, instr. hipoterapii, ratownik WOPR Anna Szepelak-Haręzga (mgr pedagogiki specjalnej, instr. hipoterapii) e-mail: magdahipo@poczta.onet.pl www.zth.zgora.pl 6) Ośrodek Rekreacji Konnej POD ANIOŁAMI ul. Konna 10 85-674 Bydgoszcz woj. kujawsko-pomorskie Koordynator praktyki: Małgorzata Górniewicz Tel. 607 110 385 Prowadzący praktyki: Mgr Małgorzata Górniewicz – pedagog, hipnoterapeuta, instruktor jazdy konnej Mgr Agata Rybak – psycholog, hipoterapeuta Mgr Patrycja Zielińska – fizjoterapeuta, hipoterapeuta e-mail: m.gorniewicz@vp.pl www.myslecinek-konie.pl